/
Silaruchu

Wstęp do „mobilności”

Bardzo popularnym ostatnio tematem w świecie trenerskim, kulturystyki i szeroko pojętego fitnessu jest mobilność. Wielu ludzi uczęszczających na siłownię używa tego terminu, jednak często nie do końca zdają oni sobie sprawę, co właściwie znaczy być mobilnym. Zacznijmy od początku.

Człowiek ewoluuje od ponad 2,5 milionów lat, przez co jego ciało stało się ponadprzeciętne, jednak nie rodzimy się z umiejętnością panowania nad nim w stu procentach. Mobilność ma za zadanie uświadomić w jaki sposób funkcjonujemy i pomóc nam sterować swoim ciałem. Przyjrzymy się dokładniej w jaki sposób jesteśmy zbudowani i co sprawia, że możemy się poruszać. W ciele człowieka wyróżniamy trzy rodzaje połączeń: włókniste, chrzęstne i maziowe. Biorąc pod lupę mobilność, interesuje nas najbardziej trzeci rodzaj połączeń – połączenia maziowe, czyli inaczej stawy. Każdy staw składa się z określonych elementów, które pełnią pewne funkcje, niezbędne do poruszania się. Wyróżniamy w nim: główkę, panewkę, chrząstkę i torebkę stawową, oraz inne elementy pomocnicze. W stawie zachodzą ruchy ślizgowe i to one warunkują jego ruchomość. Jeśli ruchomość w stawie jest prawidłowa, zakres ruchu jest wystarczający do wykonywania codziennych czynności. Jeśli jednak występują jakieś patologiczne zmiany w mechanice działania stawu, wtedy mówimy o hipomobilności lub hipermobilności, w zależności od tego kiedy następuje bariera ruchu końcowego. Należy jednak pamiętać, że hipermobilność nie zawsze musi oznaczać niestabilność w stawie.

Można więc powiedzieć, że mobilność to możliwość wykonywania pełnego wzorca ruchowego, bez widocznej kompensacji, zapobieganie kontuzjom, optymalizacja wyników sportowych, oraz sposób na zapanowanie nad mechaniką naszego organizmu, jak również odpowiednia stabilizacja stawowa i kontrola motoryczna , czyli tzw. timing.


Nasuwa się pytanie: W jaki więc sposób poprawiać mobilność? Tutaj wyróżniamy trzy techniki, które mogą doprowadzić do zwiększenia zakresów ruchu, a stosowane razem na pewno przyspieszą zamierzony efekt. Są to: – techniki na tkankach miękkich, stretching, mobilizacje stawowe.


Techniki na tkankach miękkich polegają na wykorzystywaniu wszelkich przyrządów do masażu, takich jak rollery, piłki lacrosse, dual ball itp. lub może to być także masaż u fizjoterapeuty. Ma to pomóc w znalezieniu punktów spustowych, czyli włókien mięśniowych o wzmożonym napięciu, które powodować mogą dolegliwości bólowe.


Stretching możemy podzielić na statyczny i dynamiczny, oraz stretching PNF, czyli proprioceptywnego torowania nerwowo-mięśniowego, do której zaliczamy RI (reciprokalna inhibicja) oraz PIR (relaksacja poizometryczna). RI występuje kiedy podczas napinania mięśni agonistycznych, mięśnie antagonistyczne automatycznie się rozluźniają. PIR natomiast polega na skurczu izometrycznym mięśnia, po którym następuje rozluźnienie i automatyczne powiększenie zakresu ruchu w stawie. PIR jest jedną z najskuteczniejszych metod rozciągania.

Mobilizacje stawowe polegają na bezpośrednim działaniu na torebce stawowej, najczęściej wykorzystując gumy lub paski. Mają one pomóc w rozpracowaniu powstałych już zrostów w miejscach jej przykurczenia.

Podsumowując – aby jak najefektywniej pracować nad naszą mobilnością nie powinniśmy ograniczać się tylko do jednej techniki, ale wykorzystywać wszystkie wyżej wymienione. Dbajmy o swoje ciało i o swoją sprawność!

Odbierz darmowy trening

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *