/
Silaruchu

Pić czy nie pić podczas posiłków ?

Picie wody podczas posiłków, niby tak błaha sprawa, ale ile osób tyle opinii. Powiedzcie jak często słyszeliście, że nie powinniśmy jej pić w trakcie jedzenia? Bo rozcieńcza soki, co prowadzi do zaburzenia procesów trawiennych zachodzących w naszym żołądku? Bo może powodować bóle brzucha czy wzdęcia? Nadszedł czas, aby obalić ten mit.

Na sam początek zacznijmy od anatomii. Jak wiecie, nasz żołądek ma dziwaczny kształt, spowodowane jest to tym, że jego jeden bok jest dłuższy od drugiego. I to właśnie w budowie tego worka, kryje się głębszy sens. Albowiem, nasz żołądek doskonale potrafi rozdzielić pokarm, który wymaga większego rozdrobnienia, od płynów, które automatycznie trafiają do wlotu jelita cienkiego. Gdy spożywamy pokarm stały, trafia on na dłuższą stronę żołądka, natomiast woda, spływa na prawą, krótszą stronę. Jaki z tego wniosek? Płyn, nie przeszkadza w trawieniu pokarmu.

Ponadto niezależnie od tego co słyszeliście, nie ma żadnych naukowych dowodów, że woda rozcieńcza nasze soki trawienne. Należy pamiętać, że wiele produktów (tj. owoce, warzywa) zawiera znaczne ilości wody, a mimo to nie zauważamy gorszego trawienia po ich spożyciu, prawda?

A jak to wygląda z piciem wody przed posiłkiem? Często zaleca się osobom odchudzającym się, wypicie szklanki wody 15-30 minut przed rozpoczęciem posiłku. Ma to na celu wypełnienie żołądka, zmniejszenie odczucia głodu, a przez to zjedzą one mniejszą porcję. Pamiętajmy jednak, że często mniej, nie oznacza lepiej o czym wspominałam w tym artykule.

Jednak wszystko komplikuje się, gdy popijanie wody ma na celu szybszą konsumpcję posiłku. Do czego to prowadzi? Przede wszystkim, gorzej przeżuwamy pokarm już w jamie ustnej, przez co do naszego żołądka trafiają większe kęsy pożywienia, z którymi gorzej sobie radzi, w wyniku tego możemy odczuwać zgagę,uczucie przelewania i ogólny dyskomfort.

Co zatem jest najlepszym rozwiązaniem? Słuchanie swojego organizmu. Jeżeli domaga się on wody podczas posiłków (wyobrażacie sobie spożywanie ostrych, tajskich lub meksykańskich dań bez popijania wodą ?:)), to mu ją dostarczcie. Jednak pamiętajcie, aby kęsy pożywienia przeżuwać powoli i wybrać odpowiedni płyn, w odpowiedniej ilości do ich popijania – gazowane, słodzone napoje odpadają.

Odbierz darmowy trening

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *